Tuesday

28 Nov

En vanlig tisdag.

Tisdagmorgonar är väldigt mycket bättre än måndagsmorgonar då för det första, att jag inte behöver gå upp på en sådan omoralisk tid som klockan sex, och för det andra att min första lektion är Sociologi.

Jag brukar vakna vid halv åtta på tisdagar men ligga och dra mig en kvart-tjugo minuter innan jag går upp och gör en omelett till frukost. Jag känner mig inte som ett vandrande lik på tisdagar vilket gör att jag orkar och känner för att laga en ordentlig frukost. Jag tar sedan bussen som går 8:43, anländer i skolan ca 15 minuter innan skolan startar och möter upp, om jag inte redan gjort det, Sarah. Sociologin börjar 9:35 vilket ger oss utrymme att tala om helt oviktiga saker.

Professor Stein är vår Sociologi lärare och just nu i Sociologin går vi igenom demografi och miljö vilket är perfekt och sjukt intressant. Jag tror att det är just detta jag vill fortsätta studera med senare så det är otroligt bra att få en introduktion in i den världen via ett sociologiskt perspektiv.

Efter Sociologilektionen har jag fri tid att disponera fram till klockan tjugo över två och denna dag spenderade jag denna med att umgås lite mer med Sarah innan hennes Art History klass började och satte mig sedan i biblioteket och försökte plugga. Det gick sådär.
Jag köpte kaffe och satte mig sedan i soffan för att läsa sociologi men kände mig sjukt trött då jag satte min sömn i obalans. Jag sov fem timmar natten mellan söndag och måndag och sedan 7,5 timmar inatt vilket gör att mina sömntimmar är i obalans och även fast jag sov mer i natt känner jag mig tröttare idag än igår. Jag tog mig igenom några sidor och drack upp kaffet (som ej hade någon effekt) och gjorde sedan en hemuppgift som ska vara klar tills på torsdag. Klockan kvart i ett knatade jag iväg till Maxwell Overlook där utomhusyoga utövas i en timme.

Det känns som att man är någon helt annanstans när man yogar utomhus och med utsikt över Stilla Havet, det är helt otroligt härligt. Det härligaste är när du är i upp och nedvänd position och det ända du ser är himlen, det är mäktig utsikt som genererar en otrolig känsla av lycka! Jag älskar utomhus yoga (kanske inte lika mycket som choklad eller min familj men tyvärr finns det ju bara ett ord för just det ordet som tidigare disskuterats).

Yogapasset är klart vid klockan två vilket gör att jag måste skynda mig till cafeterian för att köpa mat och sedan skynda mig till lektion som börjar nästan direkt efter. Environmental Studies äger rum i EBS-byggnaden på Main Campus och hålls av Dr. Green.

Idag pratde vi om global warming, skapande av växthuseffekten och avd den har för konsekvenser världen över. Dessa lektioner är bra då du alltid lär dig om intressanta saker som intresserar dig och ger dig kunskap om vart världen är påväg (förintelse) och vad vi gör för att åstadkomma allt som sker.

När denna lektion slutar, vilket är vid tjugo i fyra tar jag mig alltid ned till Downtown för att besöka Farmer’s Market. Jag brukar alltid gå men idag tog jag bussen för att spara tid då saker behövdes göras. Jag tycker verkligen om Farmer’s Market, det är väldit bra organiserat och man får allting färskt, lokal producerat och man vet var allt kommer ifrån (frågor är bra att ställa). Här inhandlades det purjolök, zucchini och tomater idag, jag brukar även handla på mig spenat, paprika, lök och avocado men jag hade redan det hemma så det får bli nästa gång.

Väl hemma åt jag middag, Lax och en massa grönsaker med chevre kräm (försöker äta nyttigt i detta land) och satte mig sedan i rummet för att plugga, det gick sådär det med då jag inte kände någon motivation till att plugga efter att jag haft min sista midterm. jag lyckades få lite gjort innan jag begav mig till UCSB Rec Center för rekreation och för att bli av med all överskottsenergi. Jag har sedan några veckor tillbaka börjat gå till gymmet istället för att cykla för att det tar längre tid att gå och det är ett bra tillfälla att rensa huvudet från allt annat. Meditativt ja.

Idag på gymmet tränades det först 45 min cross-trainer, jag började först med 30 minuter men kände sedan att jag var inne i ett flow och valde att fortsätta i 15 minuter till. Ansträngande men skönt.
Efter detta tränades det armar och axlar i ca 25 minuter. Jag var helt slut i dem efter detta pass då jag tränade med en vikt tyngre, träningsvärken lär nog inte vara snäll imorgon. Åter hemma vid tjugo i tio stretchade jag i en kvart samtidigt som jag läste en artikel om Kinas framväxt inför min Global Studies för morgondagen.

Vid kvart över tio åt jag yoghurt med lite nötter i och ringde och väckte Olle, alltid lika kul. Nu blir det läggdags, ska försöka somna till (o)ljudet av en av rumskamraterna som låter, spelar musik, etc. så här sent på kvällen…

zzZZzzZz

Kommentera

