Monday

27 Nov

En vanlig Måndag.

Vem går upp klockan 6:00 en måndagsmorgon? Det är rakt igenom omoraliskt och fel, helt klart fel. På detta vis börjar mina måndagar. Jag vaknar, drar täcket över huvudet och intalar mig själv att det är tisdag, för om det vore tisdag skulle jag inte behöva gå upp så här omoraliskt tidigt. Jag lyckas på något sätt gå upp och under denna tid är det kritiskt och det finns en chans att jag vill gå och lägga mig (som tur är gör jag aldrig det). Jag blir under denna tid också uppringd av en världsperson från Sverige som gör att dagen inte börjar fullt så illa som den skulle kunnat. Det som är det hemskaste med att gå upp såhär tidigt är att det inte är värt det. Min Engelska lektion jag har på måndag- och onsdagsmorgonar inte ger mig något än lite engelskt samspel (som om jag inte får det annars..) och inte mycket mer än så. Idag hann jag enbart prata i några minuter innan jag var tvungen att samla ihop mina saker, steka några ägg och äta med avocado-och kesoröra och sedan läsa igenom en artikel innan skolstart. Bussfärden till SBCC tar ca 25 minuter och idag, av någon konstig anledning, var bussen som plockade upp oss nästan helt tom. Den bussen som brukar hämta upp oss (alla dagar i veckan) brukar alltid vara smockfull vilket gör att du får vänta en eller två bussar till innan du kommer på, kritiskt läge när man ska hinna till lektion.

Olof och Jakob är mina allierade som också måste gå upp klockan sex på måndagar.
Såhär ser det ut på väg till bussen, Två till behövs för en bra Beatles bild!

Jag anländer nästan alltid tjugo minuter innan min lektion startar, perfekt tid att göra läxan som ska vara gjord till denna lektion. Idag hade vi vår final exam och det utfördes med att svara på åtta frågor angående en artikel vi veckan innan fick ta hem och arbete med. Hur enkelt är inte det?
Att svara på dessa frågor tog ca en timme och var vi tillåtna att gå och arbete med vårt hemlöshetsprojekt vi arbetar med men det kändes inte aktuellt och inte heller nödvändigt.

Jag gick istället och inhandlade en medium kaffe tog min medhavda chokladcake och satte mig i bibliteket och inledde studierna inför min sista midterm någonsin. Den sista midtermen var i Global Studies vid kvart i ett och jag hade då ca tre timmar att sammanfatta och läsa igenom den sista artikeln av två dussin. Det var tur det då det kom en fråga om just den artikeln, det var ett citat från artikeln i en fråga som frågade från vilken artikel det citatet kom ifrån. Bra att du läste artikeln och kunde svara rätt på den frågan Natacha!
Tentan gick bra, det kändes inte alls dåligt utan det kändes som att jag kunde det. Utav 50 frågar var det ca tio jag inte var helt hundra på. Till skillnad från tidigare exams hade denna idag tre frågor istället för två och dessa var väldigt omfattande. Jag skrev ganska omfattande med exempel från både lektioner och lästa artiklar så jag hoppas att det går vägen.

Vanligtvis brukar jag efter denna lektion vid 2:15 att näravar vid ISA mötet men idag hade vi tydligen inget. Jag begav mig då ned till Downtown för att inhandla några saker och göra några andra ärenden. Målet var egentligen att sätta mig i biblioteket och plugga men efter att ha pluggat hela helgen och sedan gjort min sista midterm idag valde jag att ta en paus och strosa runt lite i Downtown.

Idag var den sista dagen för vår community involvement (sammhällstjänst) som vi måste göra för Environnmental Studies, vi har haft hela terminen på oss, bra framförhållning att göra det sista dagen. Vi har haft problem att hitta någon bra sak att göra och nu i helgen fanns det inget som vi kunde göra. Jag satt i lördags natt och letade efter någon typ av aktivitet innan duedate och hittde att det skulle äga rum en Science Pub idag på en Irish Pub i Downtown.

Are there alien invaders in our waters?

  

Middagen spenderade då på Dargan’s pub på Ortega Street med en god Guiness och god mat. klockan halv sju inleddes presentationen som pågick i en timme och därefter var det frågestund i trettio minuter. Sista uppgiften för Environmental Studies klar.
På bussen hem skrev jag ett grovt utkast på uppgiften som skulle vara mellan en halv och en sida och färdigställde den sedan när jag kom hem. Hade lite för mycket energi när jag kom hem idag, jag har ju inte tränat idag, och hoppade därmed runt i huset, stretchade Olofs ben och sedan mina egna för att bli av med lite energi. Dock var det tok för lite aktivitet för att jag skulle bli stimulerad, imorgon blir det att träna på gymmet!

Ikväll/inatt ska jag försöka gå och lägga mig i tid men det kan bli svårt då jag sov fem timmar inatt och om jag går och lägger mig nu blir det då åtta timmar vilket resulterar i obalans.. Men jag tror nog att jag ska slänga in flaggan iaf, är för uttråkad för att påbörja något nytt.

Klickade precis hem några mäktigheter från nätet, däribland en kimono. Det är Cyber Monday idag vilket gör att det är sjuka reor överallt.

Kommentera

