Ecological footprint

13 Sep

Hur förminskar man sitt ekologiska fotavtryck?

Jag har som uppgift i ENVS (Environmental Studies) att påverka mitt ekologiska fotavtryck till det bättre. I samband med uppgiften har jag gjort ett test som räknar ut hur stor påverkan jag har. Resultatet av detta test säger att om alla levde som mig så skulle vi behöva 3,7 jordglobar.
Hur stökigt låter inte det?
Jag försöker vara medveten om mina vardagliga val och vad det är jag gör som påverkar till det negativa.
I testen fick man svara på frågor som; hur ofta äter du kött, Hur ofta kör du bil, hur mycket gas i månaden betalar du, köper du närodlade produkter, återvinner du plast, etc.
Jag äter inte kött, återvinner allt jag kan, konsumerar inte för mycket onödigt och jag kör inte bil (längre), varför blir det då 3,7 jordglobar?

Jag tror att det som drar ned mitt resultat är transportering (jag hade nämligen 53% Service), flygresor till olika platser och bussresorna till och från skolan. Det är 12,5 miles fram och tillbaka, tar vi det gånger åtta får vi den rätta summan; 100 miles. Det är lika med 16 mil per vecka!

För att förebygga mitt ekologiska fotavtryck har jag valt att under en vecka göra nedanstående:

  • Dra ned på mitt mjölkprodukt-och ägg intag till två tre gånger i veckan (Kan bli otroligt svårt då jag praktiskt taget lever på dessa för att få i mig protein)
  • Gå från SBCC/skolan ned till DTSB/downtown för att förkorta bussresan. Det blir 6 miles mindre i veckan, jag vet att det inte är mycket men det är något om inte en myra i rymden. Något som är bra med detta är att jag även får motion, det tycker vi om!
  • Duscha kallt vilket gör av med mindre gas (det är bara att fortsätta med det sedan jag har gjort det de senaste två veckorna, jag har härmed vant mig. Dock var kallduschen imorse inte skön alls.)
  • Köpa alla mina grönsaker på Farmer’s Market (detta gör jag i princip redan men nu får jag utöka förrådet ännu mer)
  • Äta fisk max två gånger

Några mer tips är varmt välkomna!

Kommentera

