Superfredag

17 Aug

Idag har Olof och jag varit väldigt sjukligt mycket aktiva.

Allt började med jakten efter vanlig jäst, inte torrjäst, som används till att baka bröd. Mitt bröd har blivit väldigt dåligt här (då jag inte är van och inte kan baka med torrjäst) och jag tror att det kan bero på att jag inte har vanlig jäst (det kan också vara för att jag inte riktigt gör som det står att man ska göra på paketen men det är en annan historia).
Jag hade häromdagen frågat vår lärare om hon visste var någonstans där man kunde köpa riktig jäst varpå hon gav mig namnen på två affärer som kanske kunde ha det i sitt sortiment. Den ena affären (Lazy Acres) ligger på en tvärgatan till vägen där skolan ligger och den andra (Whole Foods Market) ligger på State Street vid La Cumbre.
Då satt vi i alla fall imorse och tänkte ut vad vi ville göra för något under dagen och bestämde oss för att vi vill vara aktiva. Jag och Olof bestämde oss då för att cykla till Whole Foods market som ligger ca 8.3 miles från där vi bor, det blev en kombination av att ha ett mission och lite sightseeing i Santa Barbara (vi måste lära känna vårt nya hem). Fick tyvärr lämna Black Widow hemma och ta Oscars cykel då BW inte  har några växlar och då jag kände att det skulle behövas om vi skulle cykla så pass långt. Vi cyklade sedan iväg mot vår destination på välutsatta cykelvägar och hittade, efter ett litet tags letande,vårt mål – Whole Foods Market.

Jag tror att jag är förälskad.

Det var en stor butik med lokalt producerade produkter och de hade en hel rad (en lång flera meter lång rad!) med fibrer, olika sorters mjöl, nötter, gryn, torkade frukt och bär, ris och en massa annat som du köpte i lösvikt. Där fanns allt, allt från kokosmjöl till mörkt förbjudet ris. Jag tror jag är kär.

Himla synd att vi bor så långt ifrån WFM och inte har en bil, jag vill köpa hela butiken. Jag fick  lyckligtvis med mig några hg pecannötter och fikon samt ännu mer linfrön.
Jag lyckades, för att återgå till dagens mission, hitta jäst som inte är torrjäst!
Det är inte som i Sverige då det säljs som en kub utan denna jäst var redan söndersmulad och såldes i lite större paket/påse. Lycklig tjej som hittat både jäst och blivit förälskad.

Efter att vi inhandlat jäst begav vi oss till gymmet och körde armar och axlar (hej jag är trasig), sa jag att vi har varit sjukt aktiva idag
Tack Olof för att du följde med!

Jag hann även baka frukostmuffins imorse fyllda med en massa nyttigheter som linfrön, valnötter och med en massa kanel i.

Nyttiga frukostmuffins

Nästa mission under dagen blir att göra mer müsli, denna gång med fikon och valnötter i.
Idag är det en riktig superfredag som innebär att jag måste gå ut på gräsmattan och göra en superhjulning!

Kommentera

