Home made sushi

14 Aug

Idag blev Oscar och Olof av med sin sushioskuld.
Sushi lagades till middag denna Terrific Tuesday som i slutändan smakade helt okej trots omständigheterna/tillvägagångssättet. Oscar och Olof hade aldrig gjort sushi tidigare (vilket syntes på deras inköp av sushi-ingredienser) men lyckades ändå göra acceptabla/goda sushibitar.
Då jag gjort sushi tidigare kan jag kalla mig en rutinerad sushimakerska(?) och stod för arbetsledningen medan de andra två stod för skapandet. De var ärligt talat inte alls dåliga på att rulla makis och de gled in i padawanrollen, skapandet och även det kreativa tänket direkt.
Nästa gång införskaffar jag dock de ingredienser som behövs, jag tänker inte köra på halvfabrikat och göra sushiris i micron! What’s up with that?

Vi gjorde inte enbart vanlig maki-/nigirisushi utan även lite mer uddare varianter. Olof stod för namngivandet av våra konstiga figurer. Bl.a hittade han på en helt ny sushi som han kallade upside-down. Den bestod av en båtformad skiva avokado med crabfish, lax och räka ovanpå som han sedan toppade med ris – upside-down.
Några andra varianter vi gjorde döpte han t.ex. till strandad säl och slaktbänken/hängda barn (sjuk fantasi? Ja).

Efter sushiskapandet (vi valde att spara sushin till lite senare) gick vi till volleyplanen och spelade volleyboll. Vi spelade först tre mot två innan vi bjöd in fyra okända personer att joina som tydligen var duktiga på att spela, vilket vi inte var. Jag var sämst under hela spelet, kände att det var en bedrift att träffa bollen och nöjde mig med det. Det här med bollsport har aldrig varit min starka sidan, jag lyckades passa bollen till någon osynlig person varje gång bollen kom emot mig. Jag kommer vara här ett bra tag till och lär väl, förhoppningsvis, bli bättre på att spela. Man kan inte bli sämre om man är sämst och jag ser positivt fram emot nya utmaningar.

Jag har träningvärk i min rumpa och baksida lår. Det känmns bra, träningsvärk är den bästa smärtan. Dagens träningspass bestod av pex-/bröstträning och  jag lär ju få träningvärk i dessa muskler under morgondagen, det ser jag fram emot. Imorgon blir det att träna rygg och, om Olof orkar, köra ett pass P90X, ABripper.

Kommentera

